Geramnya aku!

Kombanwa! O Genki Des ka?

I memang nak membe-log dalam bahasa Inggeris. Tapi I feel like membe-log dalam MixGrish malam ini.

Semasa dalam perjalanan ke kolej petang tadi, perasaan saya sememangnya geram. Ingin aku menjerit sekuat-kuatnya dari dalam kereta aku. Mungkin kerana saya belum bermakan malam, keadaan perasaan saya bertambah marah geramnya. Tetapi selepas 2 jam, saya sudah cool down dah.

Saya tahu bahawa bukannya semua orang akan memahami bahasa melayu. Tetapi, yang aku nak mengatakan, selama ini, hanya kawanku yang baik akan membaca be-log aku, jadi memang bukan masalah kalau kurangnya bilangan yang akan membacanya, sekiranya dibandingkan kalau telah dituliskan dalam bahasa Inggeris.

Aku nak menujukan persoalan ini kepada semua:

Adakah kebahagiaan di cari sendiri dan ji kee zhang fan lei geh?

Saya tidak mahu mengaitkan perkara tersebut dengan falsafah dan kepercayaan kepada Tuhan. Adalah memang tidak munasabah untuk se-seorang manusia untuk sentiasa mempunyai dan berada di pinnacle of joy ataupun hope dalam Tuhan. Walaupun adalah munasabah untuk se-setengah golongan orang, tetapi ia sememangnya sesuatu masalah untuk aku.

Memang saya tahu bahawa dunia ini tidak berhutang apa-apa kepada ku. Tetapi, untuk ku, kalau se-seorang kawanku berkata akan lekas berbuat sesuatu, memang adalah harapan aku bahawa dia akan mengotakan dan berpegang kepada janjinya.

Pada hari Selasa yang baru lepas, semasa saya menjawab panggilan kawanku PG, dia mengatakan bahawa suaraku berasa semacam se-ekor kucing yang ekornya telah dipijak dengan kuat!.Saya tidak akan menafikan bahawa sememangnya aku memang berperasaan sedemikian pada masa itu.

Pada minggu lepas, sememangnya cuti sekolah saya. Saya sungguh beria-ria ingin keluar bandar ataupun pergi mengunjung tempat lain. Apabila aku telah berkomunikasi niat aku ni kepada kawan ku, SH, dia sendiri berkata yang dia akan prepare everything, and leave everything to him. Ini ayatnya yang dikatakan sendiri.

Pada hujung minggu, saya telah menyertai aktiviti di mana saya diperlukan meninggalkan bandar dan pergi ke Bkt Beruntung dimana saya bermalam di rumah kawan saya untuk hari Sabtu dan pulang pada hari Ahad.

SH menghubungi aku pada hari Isnin minggu cuti itu, dan memberitahuku bahawa dia telah mencari sebuah tempat yang sungguh murah, tetapi hanya untuk hari Isnin sahaja. WTF???
Dia cuba menyalahkan aku dengan mengatakan mengapakah aku telah pergi luar bandar pada hujung minggu?? Jadi saya pun memarahkannya dengan berkata yang dia sendiri pulak telah mengatakan bahawa rancangannya yang ingin disediakan adalah bermula dari hari Selasa dan bukannya pada hari Isnin, dan dia langsung tidak ada pun memberitahuku mengenai rancangannya, tetapi cuba menyalahkan aku!

Geram pulak dibuat aku untuknya. Buang masa aku mendengar penjelasannya. Hari demi hari, aku menunggu keputusan rancangannya, tetapi, pada saat yang terakhir, he throws a wet blanket on it by telling me sudden news that he-so-oh forgot to tell us mengenai kawan kita Suraya yang sepatutnya menyertai kita ke Port Dickson.






GERAMNYA AKU






Bukan itu jugak, dia telah complain bahawa RM25 untuk return ticket ke Genting Highlands adalah sangat mahal, dan dia boleh mencari sesuatu tempat lain yang sangat sangat murah!Tetapi aku telah dapat tahu perkara sebenarnya, yang dia sebenarnya ingin spend half a grand on this girl, dan complain lagi bahawa RM25 was a lot of shit.

Selepas itu, aku memberitahunya sekiranya begitu, tidak perlu dia merancangkan apa-apa lagi. Buat malu diri sendiri sahaja! Langsung selepas itu, aku membuat rancangan dengan KMT pergi ke Genting pada hari minggu itu yang hampir akan berakhir, iaitu pada hari Jumaat! Sekiranya tidak, saya rasa bahawa setelah sepanjang cuti minggu itu, saya pasti akan mati meninggal kebosanan menunggu di rumah sahaja!



Genting. Tempat penuh kemeriahan!


Pada petang di mana KMT masih berada dengan saya di puncak Genting, SH telah text aku menanyakan aku adakah aku dan KMT ingin bertemu dengannya sekiranya kita pulang ke Sentral. Geramnya aku bila aku menerima pesanan handphonenya. Aku langsung tidak mahu bercakap ataupun menjawab panggilan telefonnya.

Geramnya aku membaca textnya! Rasa sungguh ingin nak menempeleng mukanya itu!!

Pada hari Isnin yang baru lepas, seorang kawan AW, iaitu Esther, telah merancangkan aktiviti pertemuan di sebuah pusat beli-belah dan memanggil semua peserta-peserta AW yang lepas untuk menghadirinya. Memang aku tidak berniat menghadirinya selepas kejadian tahun lepas bersama Ivo& Juni itu, dan kejadian SH & Suraya yang baru lepas ini. SH telah menelefon aku, bukan satu, tetapi dua kali dalam masa satu jam untuk menanyakan aku adakah akan aku menghadiri pertemuan itu. Jemu aku nak tengok muka semua orang tersebut. Lagi geram aku dibuat perbuatan SH tu. Aku ingin menegakkan di sini bahawa SH itu sememangnya kawan aku, tetapi kadang kala aku dibuat geram oleh tindakannya!

Sebenarnya bukan sahaja SH seorang yang aku geram dengan.

Saya geram jugak dengan PG. Tapi rasanya aku, yang dia tidak akan membaca be-log ini untuk masa yang lama lagi. Sama juga dengan SH. Sebelum aku meneruskan penulisan ini, aku nak mengatakan bahawa sememangya aku wajar geram dengan kawan-kawanku ini. Tidak ada penjelasan lain yang akan aku berikan.

Sebelum ini, aku sudah lama berancang ingin melawat ke Genting jugak. PG telah mengatakan bahawa dia sendiri juga nak pergi, tetapi pada masa itu, sememangnya aku langsung tidak dapat pergi kerana kebetulan ada hal yang aku tidak boleh run from. Aku cuba menanya ayahku yang bolehkah hal itu ditangguhkan, tetapi dia langsung tidak membenarkan. Jadi terpaksalah aku mengikuti hal tersebut. Pada akhirnya, PG sendiri pulak tidak bersempatan pergi.

Perhaps it is that in this entry that I sound whiny, complaining and ranting. But the thing is I AM disappointed. I am. I really have no other way to say it out. Is it wrong for me to have expectations? I never expected anyone to fulfil my needs. Not humanly, that is.

But to have someone give their word and take it back without any proper explanation, is like a bully who gives a sweet to a young child and cruelly takes it back away from him/her, who can only just stand there and watch open mouth and speechless....

Comments

Popular Posts